Створення тимчасових освітніх центрів
Тренінг для представників органів місцевого самоврядування Станишівської, Звягельської, Пулинської громад «Вступ до модальності ТОЦ, планування та здійснення інклюзивної діяльності» був проведений 31 січня 2024 року в Житомирському державному університеті імені Івана Франка, у якому взяла участь делегація Станишівської ТГ у складі: заступника сільського голови Уницького С.О., начальника відділу освіти Юхимець Г.М., директорів та педагогічних працівників закладів освіти.
Захід проходив у рамках реалізації проекту «Комплексний захист, освіта та підтримка психічного здоров’я дітей та сімей, що повернулися, та з числа ВПО у Харківській, Сумській та Житомирській областях». Проект впроваджує благодійна організація «Благодійний фонд «Люмос Україна» спільно з Всеукраїнською громадською організацією «Україна без сиріт» за фінансової підтримки Гуманітарного Фонду для України.
Наталя Шигонська, регіональна менеджера проєкту, ознайомила учасників тренінгу з діяльністю LUMOS в Україні та презентувала основні напрямки та завдання проєкту, реалізація якого триватиме до жовтня 2024 року.
Війна в Україні суттєво вплинула на доступ до освіти, особливо для найбільш уразливих категорій дітей, в тому числі для дітей з обмеженими можливостями та для тих, хто живе в несприятливих умовах, що обмежують або взагалі не містять умов доступу до освіти.
Щоб вирішити ці проблеми та задовольнити освітні потреби дітей з особливими освітніми потребами (ООП), БО «БФ «Lumos Україна» співпрацюватиме з місцевими органами управління освітою та громадськими організаціями, щоб полегшити доступ до формальної та неформальної освіти та надати додаткову навчальну підтримку дітям за потреби через створені тимчасові освітні центри.
Досягнення цього результату залежить від значного досвіду Lumos у розвитку інклюзивної освіти в Україні та інших країнах, що включає підтримку розробки політики та нормативно-правової бази, розробку інклюзивних освітніх послуг, проведення національних тренінгів для тренерів та впровадження програм підвищення кваліфікації, розвиток інклюзивної педагогіки тощо.
З метою сприяння досягненню цієї мети інклюзивні/дружні до дітей навчальні простори будуть оснащені навчальними матеріалами та цифровими пристроями, що підходять для дітей із рядом особливих освітніх потреб (в тому числі наявність труднощі в навчанні, сенсорні порушення, обмеження рухливості тощо).
Тимчасові освітні центри будуть створені в школах, публічних просторах територіальних громад, бібліотеках та інших громадських центрах і, за можливістю, будуть адаптовані для забезпечення доступу для людей з обмеженими можливостями. Спеціально підготовлений персонал (педагоги, психологи, терапевти) забезпечуватиме формальні та неформальні освітні програми для дітей у ТОЦ.
Один із таких центрів буде функціонувати на базі Пісківського ліцею Станишівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.
Діяльність такого центру забезпечить комфортне психологічне середовище, в якому формується культура інклюзивності: повага до особистості, підтримка кожної дитини, створення простору, який не дискримінує, культивування відчуття приналежності до закладу, заохочення дітей нести відповідальність за власне навчання.